Agado Finance Oy

Onko verkkosivusi tai verkkokauppasi vain digitaalinen käyntikortti, joka näyttää kivalta mutta ei tuo euroja kassaan?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Sähköposti
WhatsApp

Kun keskustelemme yrittäjien kanssa kotisivujen uudistamisesta, törmäämme usein sitkeään uskomukseen: ”Nämä markkinointikikat eivät toimi meidän alalla. Me olemme erilaisia.”

Myitpä sitten lisäravinteita, LVI-palveluita tai asiantuntijatyötä, ihmisten ostokäyttäytyminen on pohjimmiltaan samanlaista.

Tässä on kolme yksinkertaista mutta kriittistä elementtiä, jotka puuttuvat suurimmalta osalta yritysten verkkosivuilta. Korjaamalla nämä voit parantaa tuloksiasi radikaalisti – alasta riippumatta.

1. Vastustamaton tarjous (Se on tärkeämpi kuin ulkoasu)

Monet yrittäjät viilaavat verkkosivujen värisävyjä loputtomiin, mutta unohtavat tärkeimmän: mitä sinä oikeastaan tarjoat?

Postimyynnin pioneerien vanha viisaus pätee yhä digiaikana: Tarjouksesi sisältö on tärkeämpi kuin se, miten se esitetään. Jos itse tarjous on tylsä, hienoinkaan verkkosivu ei pelasta kauppaa.

Miten teet tarjouksesta vastustamattoman?

  • Maksutavat: Voitko tarjota osamaksua kertamaksun sijaan? Tämä voi nostaa myyntiä kymmeniä prosentteja.
  • Bonukset: Voitko antaa pienen lahjan tai edun nopealle tilaajalle?
  • Kynnyksen madaltaminen: Sen sijaan että pyydät heti ”Ota yhteyttä”, tarjoaako sivustosi ”Ilmaisen kartoituksen” tai ”Hinta-arvion”?

Mieti, mikä saisi asiakkaasi sanomaan ”kyllä” juuri nyt, eikä ”ehkä ensi vuonna”.

2. Takuu (Poista ostamisen pelko)

Tämä on kohta, joka pelottaa yrittäjiä eniten. ”Emme voi antaa takuuta, koska joku voi käyttää sitä väärin.”

Pelko on usein turha ja maksaa sinulle kauppoja. Asiakas nimittäin pelkää ostopäätöstä enemmän kuin sinä pelkäät palautuksia. Hän miettii: Mitä jos tämä ei toimikaan? Mitä jos menetän rahani?

Hyvä takuu poistaa tämän riskin asiakkaan harteilta ja siirtää sen sinulle – palveluntarjoajalle, jonka se kuuluukin kantaa.

  • Verkkokaupassa: Tarjoa lakisääteistä pidempi palautusoikeus tai ilmainen palautus.
  • Palveluissa: Tyytyväisyystakuu tai rahat takaisin -takuu (esim. ”Jos et ole tyytyväinen ensimmäiseen luonnokseen, et maksa mitään”).

Rohkea takuu viestii, että luotat omaan tuotteeseesi 100 %. Se kasvattaa myyntiäsi taatusti enemmän kuin mitä mahdolliset palautukset maksavat.

3. Todisteet (Anna muiden kehua puolestasi)

Paras tapa vakuuttaa epäilevä asiakas ei ole sinun oma myyntipuheesi tai ”markkinoinnin ninjatekniikat”. Paras tapa on antaa tyytyväisten asiakkaiden puhua puolestasi.

Ihmiset luottavat toisiin ihmisiin. Siksi verkkosivujesi tärkein myyntitykki on referenssit.

  • Kerää kommentteja: Pyydä palautetta asiakkailta ja julkaise ne etusivulla.
  • Tee lyhyitä case-esimerkkejä: ”Näin asiakas X säästi rahaa/aikaa meidän avullamme”.
  • Käytä aitoja kuvia ja nimiä: Jos saat luvan, ne ovat huomattavasti uskottavampia kuin anonyymit kehut.

Jos väität itse olevasi alasi paras, se on vain väite. Jos asiakkaasi sanoo sen, se on fakta.

Markkinointikonkari Timo Jäppisen ajatuksia mukaillen: jos asiakas ei osta, vika ei yleensä ole toimialassa, vaan perusasioissa.

Jaa: