Agado Finance Oy

Yritysjohtajan opit kriisinhallinnasta: 5 avainta, joilla selviät odottamattomasta

Facebook
Twitter
LinkedIn
Sähköposti
WhatsApp

Yrittäjyys on harvoin suoraviivaista. Juuri kun tuntuu, että kaikki on hallinnassa, eteen tulee jotain odottamatonta – globaali pandemia, markkinahäiriö tai yllättävä muutos asiakaskäyttäytymisessä. Kokenut kuljetus- ja huolinta-alan johtaja Bengt Westerholm tiivistää 35 vuoden uransa opetuksen osuvasti: et voi koskaan tietää, mitä tuleva tuo tullessaan, mutta voit oppia sopeutumaan.

Kriisit ovat arvaamattomia, mutta ne ovat myös mahdollisuuksia oppia ja vahvistaa liiketoimintaa. Tässä viisi Westerholmin kokemukseen perustuvaa oppia, jotka jokaisen yrittäjän tulisi sisäistää.

1. Unohda ennustaminen – keskity sopeutumiseen

On inhimillistä yrittää hallita tulevaisuutta, mutta menestyksen avain ei ole täydellinen ennustaminen, vaan kyky reagoida nopeasti. Kun tilanne muuttuu, tärkein kysymys on: miten nopeasti voimme oppia uutta ja sopeutua?

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että on tunnistettava, mitkä yrityksen toiminnot, palvelut tai tuotteet vaativat muutosta. Onko aika tehostaa, leikata vai kenties innovoida jotain täysin uutta? Ketterä yritys pystyy mukauttamaan toimintaansa ilman, että koko perusta romahtaa.

2. Pidä kassa kunnossa – se on paras turvaverkkosi

Vakaa talous on tärkeää aina, mutta kriisiaikana se on elinehto. Kuten Westerholm painottaa, vahva kassavirta on kaiken A ja O. Se antaa yritykselle aikaa ja liikkumavaraa selvitä vaikeiden aikojen yli ilman, että on pakko tehdä hätiköityjä päätöksiä.

Tässä korostuu proaktiivisen taloushallinnon merkitys. Kun kassavirtalaskelma on jatkuvasti ajan tasalla ja tulevaisuuden näkymiä seurataan aktiivisesti, pystyt reagoimaan uhkiin jo ennen kuin ne kaatavat yrityksen. Me Agadolla autamme sinua rakentamaan taloudellisen selkärangan, joka kestää yllättävätkin iskut.

3. Kuuntele ja ole nöyrä – parhaat ideat eivät aina tule itseltäsi

Kriisitilanteessa kukaan ei tiedä kaikkea. Onnistunut johtaminen perustuu nöyryyteen: kykyyn myöntää, ettei kaikkia vastauksia ole itsellä, ja haluun kuunnella muita. Parhaat oivallukset voivat tulla niin henkilökunnalta kuin asiakkailtakin.

(Korjattu sana ”haluun” muotoon ”haluun”, joka on yleiskielinen ja sopii paremmin blogitekstin tyyliin.)

Westerholmin mukaan avainasemassa on kyky esittää kysymyksiä ja kuunnella vastauksia. Kun ymmärrät, mitä työntekijäsi ja asiakkaasi tarvitsevat, pystyt tekemään parempia päätöksiä. Tämä vaatii läsnäoloa ja aitoa välittämistä.

4. Ihmiset ovat tärkein voimavarasi

Yritys menestyy tai kaatuu ihmistensä mukana. Erityisesti nuoret, 20–30-vuotiaat, saattavat kokea epävarmuuden raskaasti. Johtajan tehtävä on ymmärtää ja tukea heitä. Kun osoitat, että välität ja ymmärrät heidän huolensa, rakennat luottamusta, joka kantaa vaikeiden aikojen yli.

Westerholm korostaa myös rehellisyyttä ja oikeudenmukaisuutta. Kohtele työntekijöitäsi ja asiakkaitasi hyvin, sillä hyvä maine on voimavara, jota ei voi rahalla mitata.

5. Johda esimerkillä ja motivoi

Hyvä johtajuus on itsensä ja muiden tuntemista. Se on oikeudenmukaisuutta, arvostusta ja kykyä nähdä ihmisten potentiaali. Kun kohtelet ihmisiä reilusti ja annat heille vastuuta, heidän sitoutumisensa ja motivaationsa kasvavat.

Manipulaation ja motivaation ero on ohut, mutta ratkaiseva. Motivaatio syntyy, kun ihmiset ymmärtävät yhteisen tavoitteen ja kokevat tekevänsä merkityksellistä työtä. Kriisin keskellä selkeä visio ja aito rohkaisu ovat johtajan tärkeimpiä työkaluja.

Yhteenveto

Kriisit ovat väistämättömiä, mutta ne eivät ole ylitsepääsemättömiä. Valmistautumalla, sopeutumalla ja pitämällä ihmiset sekä vakaan talouden toiminnan keskiössä yrityksesi voi selvitä myrskyistä entistä vahvempana.

Haluatko varmistaa, että yrityksesi taloudellinen perusta on kunnossa tulevia haasteita varten? Ota yhteyttä Agadoon – olemme kumppanisi niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina.

Jaa: